Vše o elektrokolech

Kde se vzalo elektrokolo?

Může se zdát, že je to vše vynález 21. nebo 20. století, opak je ale pravdou. První jízdní kolo bylo vynalezeno už v roce 1817 Karlem Draisem. V roce 1862 bylo poprvé sestrojeno kolo se dvěma ráfky a s pohonem pedály. John Dunlop v roce 1888 vynalezl pneumatiky a řetězový pohon. Až teprve v devadesátých letech 19. století v Bostnu vynalezl a sestrojil elektrické kolo Hosea W. Libbey, přesněji v roce 1897. Toto elektrické kolo bylo poháněno dvojitým elektrickým motorem umístěným ve středu osy klikové hřídele. V roce 1990 byl tento model znovu sestrojen pod značkou Lafree spol. Giant. První opravdový rozvoj elektrokol začíná koncem 90. let 20. století s objevením točivého momentu. První elektrokola se tak na trhu objevila v roce 1992 a už v roce 1998 bylo na trhu 49 různých typů elektrokol. V dnešní době se těší elektrokola nebývalé oblibě. A jejich vyu žití je čím dál rozmanitější. Výrobci se neomezují pouze na klasická elektrokola určená pro městské ježdění, ale i do různého terénu. Elektrokolo můžeme také nazývat jako elektrické kolo, ebike nebo elektro-kolo. Funguje a vypadá stejně jako jiné běžné jízdní kolo, jen s jeho poháněním vypomáhá elektrický motor a baterie. Což jeho majiteli napomáhá zdolat i strmější stoupání do kopce a ujede tak daleko delší vzdálenost, a to i rychleji a bez větší námahy kloubů. Elektrokolo ocení nejen nadšení sportovci, ale také studenti nebo senioři. Vlastník elektrokola může působit jako líný člověk. Opak je opět pravdou, je to jen falešný mýtus. Aby totiž elektrokolo zažehlo svůj elektrický pohon, musíme ho nejdříve aktivovat. A abychom motor aktivovali, musíme aktivně šlapat, motor jezdci pouze pomáhá. Musíte tedy neustále šlapat, takže to rozhodně není typ kola pro „lenochy“. Elektrokolo lze uvést do pohybu i bez šlapání, ale pouze do maximální rychlosti 6km/h.

 

Z čeho se vlastně elektrokolo skládá?

Základem každého elektrokola, stejně tak i každého jiného jízdního kola je rám. Dále je to motor, který může být umístěn ve šlapacím středu, nebo předním či zadním kole. Baterie může být umístěna v rámu nebo také nosiči, či za sedlovou trubkou. Nesmí zde chybět řídící jednotka, která je mozkem celého elektrokola a propojuje jednotlivé části a zajišťuje výkon motoru. LED panel nebo LCD displej, který je obvykle umístěný na řídítkách a díky němuž můžeme celý systém ovládat. Rozhodně nesmí chybět snímače, které se mohou používat tři druhy, snímač šlapání, snímač točivého momentu, které jsou použitý u vyšších modelů, a snímače rychlosti u kol s LCD displeji.

 

Jaké jsou dojezdy elektrokol?

Běžná elektrokola s baterií 36V/10Ah mají dojezd s aktivním šlapáním 40 až 80 kilometrů. Takové baterie však zvládnou až 120 kilometrů. Pokud však máte silnější baterii 17Ah můžete ujet dokonce i 200 kilometrů při optimálních podmínkách. Optimální podmínky a délka dojezdu však také záleží na typu rámu a jeho hmotnosti, na stylu jízdy, na kvalitě motoru, nastavené pomoci, na váze jezdce, a v neposlední řadě na kvalitě baterie. Pro lepší orientaci můžeme dojezdy rozdělit podle kapacity baterie:

 

• dojezd 60-80 km – kapacita baterie 9-10Ah
• dojezd 80-100 km – kapacita baterie 11-12Ah
• dojezd 100-120 km – kapacita baterie 13-14Ah
• dojezd 120 a více km – kapacita baterie 15Ah a více

 

DOJEZD ELEKTROKOLA LZE NAKONFIGUROVAT:  ZDE

 

Co je to středový pohon a elektrokolo s rekuperací?

Existují tři druhy elektropohonu, na předním kole, na zadním kole a středový pohon.

U městských elektrokol se využívá nejčastěji umístění elektropohonu na předním kole. Toto umístěn se preferuje z důvodu dobrého rozložení hmotnosti, kdy motor vepředu vyvažuje hmotnost akumulátoru, který je nejčastěji umístěn na zadní části kola.

Pokud je zvolen elektropohon na zadním kole je opakem takříkajíc předního umístění. Výhodou je lepší přenos točivého momentu, i v terénu tak nehrozí prokluzování. Nejčastěji je využíváno u crossových elektrokol. Nevýhodou však je vetší hmotnost zadní části kola, což způsobuje nerovnoměrné vyvážení kola, což může mít dopad na rychlejší opotřebení komponentů v zadní části kola.

Středový pohon se využívá u elektrokol, u kterých je optimálně využita rozloženost hmotnosti, díky čemuž je dosažen vysoký výkon, to má také optimální vliv na otáčky motoru. Středový pohon tak vede k úspornější jízdě a dojezd se může prodloužit až o 20%.

Elektrokolo s rekuperací zpětně využívá pohybovou energii, která se přeměňuje v elektrickou energii, která je vykoupena zvýšeným odporem. Rekuperace se využívá tehdy, když by se u elektrokola vybila baterie, bylo by obtížné ušlapat požadovanou vzdálenost. Dobíjecí baterie s rekuperací je schopna zvýšit dojezd maximálně o 4 procenta. Rekuperace tedy znamená zpětné dobíjení baterie. Velice se hodí tehdy, pokud jezdec dokáže vyvinout dostatečnou kinetickou energii. Zapnutá rekuperace může také sloužit jako pomocná brzda.

 

Jaké jsou druhy elektrokol?

Stejně tak jako i jiné výrobky, spotřebiče a klasická kola mají různé využití, kterým je můžeme členit, mají i elektrokola své rozdělené. Elektrokola můžeme rozdělit na několik druhů, podle jejich využití, a to na elektrokola městská, horská, crossová nebo skládací a dětská elektrokola.

Městská elektro kola jsou určená hlavně do městského provozu, lehčího terénu a také na výlety. Tudíž ho ideálně využijete v městských parcích, na cyklostezkách, ale také i na výletech při přejíždění mezi městy. Vyrábí se v pánské i dámské variantě, a proto jsou pro obě pohlaví pohodlná při nasedání. Tento městský typ elektrokola můžete mimo jiné využít i při přesunutí nákupu nebo transportu menšího nákladu. Městské elektrokolo se také hodí jako dopravní prostředek do práce nebo do školy. Hlavně senioři a pak také studenti ocení jednoduchost přepravy na elektrokole ve městech. Rám je upraven tak, aby bylo velice snadné nastupování a vystupování, je nízký. Umožňuje vzpřímený posed pro pohodlnou jízdu třeba i v pracovním oblečení. Tato kola jsou spíše uzpůsobena pro silnice a chodníky a spíše zpevněné povrchy. Obvykle jim však nepřináší problémy jízda po nezpevněném povrchu.

Skládací elektrokolo je velice příjemné na cesty, lehce a rychle ho složíte do kufru vašeho auta a po jeho vytažení, ho opět velmi lehce a rychle rozložíte. Cenově výhodné je pořízení například mini-elektrokola značky UMA MINI, je neskutečně lehké a velice skladné. Tato skládací varianta elektrokol je určena pro rychlý přesun po městě, kdy jej velice snadno a rychle složíte do auta, vlaku, karavanu nebo třeba i pod pracovní stůl. Tento typ elektrokola je vhodný jak pro juniory, tak i seniory. Rázem se tak vaše „skládačka“ stane oceňovaným a dokonalým doplňkem.

Krossová elektrokola nebo také trekingová či cestovní elektrokola jsou v pánském i dámském provedení a jsou velice vhodná pro dlouhé a spokojené výlety. Krossová elektrokola jsou určena pro turistiku, hodí se na prašné cesty, na silnice a cyklostezky. Mají oproti horským elektrokolům pohodlnější rám a užší a méně terénní pláště.

Horská elektrokola nebo také terénní elektrokola se vyrábí s pevnou stavbou, ale také i celoodpružená, v dámském i pánském provedení. Jak už napovídá název, tato elektrokola se ideálně hodí na výlety nebo ježdění v horším terénu. Jsou vyrobena tak, aby zdolala každý vrcholek a díky efektivnímu využití baterie ujedete větší počet kilometrů téměř bez zapocení. Horská kola jsou ideální pro aktivní cyklisty, kteří rádi jezdí do lesa, nebo na přírodní stezky. Tato kola mají obvykle silnou a výkonnou baterii, kterou oceníte hlavně při jakémkoli stoupání, a i méně zdatní cyklisti pohodlně zvládnou tempo aktivnějších cyklistů.

 

Na co se při výběru kola zaměřit a jak ho vybrat?

V první řadě je nutné si položit otázku, jak chci elektrokolo využívat a na jakém povrchu chci jezdit. Podle toho se zaměříme na výběr elektrokola buď městského, crossového nebo horského. Pokud chcete hlavně pohodlné elektrokolo na krátké ježdění po městě nebo malé výlety, rozhodně je pro vás vhodná varianta městského elektrokola. Dále je nutné zvolit elektrokolo s předním pohonem, které je vhodné pro jízdu hlavně ve městě a parcích. Nebo elektrokolo se zadním pohonem, které se hodí spíše na mírný terén, jsou typická pro crossová kola. Pokud však chcete jezdit v náročnějším terénu doporučují se elektrokola se středovým pohonem. Důležité je se také zaměřit na kvalitní a výkonnou baterii, programy a nosnost elektrokola. Intenzita elektrické asistence se standardně nabízejí 3 až 5 stupňů, elektropohon lze i vypnout, čímž zachováme funkci klasického jízdního kola. Zapomenout byste při výběru elektrokola také neměli na velikost rámu, který by měl velikostí odpovídat vaší výšce a hmotnosti.

 

Proč si vůbec pořídit elektrokolo?

Elektrokola se těší rok od roku čím dál větší oblibě a využívají se jako dopravní prostředek, ale také jako sportovní prostředek. Elektrokola jsou určena jak pro aktivní sportovce, tak i pro seniory, jejich využití není omezeno žádnou věkovou skupinou ani výkonnostní skupinou. Tato kola jsou vhodná i pro lidi se zdravotním omezení. Elektrokolo využije i člověk, který se obvykle cyklovýletů účastnit nemůže z různých důvodů, nejčastě ji to však je právě zdravotní omezení. Elektrokolo je velice nenáročné na používání a i přesto, že neustále musíte šlapat, motor vám pomáhá, a proto své klouby tolik nezatěžujete. Proto je toto elektrokolo vhodným prostředkem pro lidi, kteří by jinak ostatním nestíhali, ze zdravotních důvodů na kole jezdit nemohli, nebo vzhledem k věku jezdit s ostatními nezvládli. Elektrokolo je pohodlné, lehké a díky elektro pohonu je vhodným řešením pro širokou škálu možností, jak elektrokolo využít i pro ty nejnáročnější uživatele.

Nový 
e-shop

Navštiv náš nový 
e-shop